Ga naar de inhoud
Home » Blog » Geld, Gesellschaft und Gewalt

Geld, Gesellschaft und Gewalt

Kapital und Christentum (Band 1)

Eugen Drewermann

Patmos 2016
406 pagina’s
ISBN 978-3-8436-0817-6
€ 39

Geld, Gesellschaft und Gewalt- Kapital&Christentum 1

(Tekst van de uitgever:) Steeds meer, steeds sneller, steeds verder. De huidige groeidoctrine is niet alleen schadelijk, ze is rampzalig. Er worden steeds meer producten op de markt gegooid – ten koste van de armen en de natuur.
Eugen Drewermann laat zien dat een duurzame en niet langer op de groei gerichte economie de enige realistische en houdbare is. In begrijpelijke taal beschrijft hij hoe economische verschijnselen samenhangen en duidt hij de huidige toestand in de wereld dieptepsychologisch.


Een belangrijk boek voor een ieder die zich bezig houdt met de problematiek van de actuele economische, en daarmee ook ecologische, ontwikkelingen en die op zoek is naar verandering.

Met deze trilogie biedt Eugen Drewermann een uitgebreide analyse van de oorsprong en effectiviteit van het kapitalistische economische systeem. De buitengewoon gedetailleerde documentatie ervan maakt de structuren en principes transparant – en de effecten op mens en milieu zijn duidelijk zichtbaar. Pas wanneer we begrijpen hoe kapitalisme werkt en waarom we het ons niet langer kunnen veroorloven, zullen er haalbare oplossingen ontstaan.

De reflecties van Eugen Drewermann behandelen de allerbelangrijkste vraag: wat voor mensen zijn we? Waarin moeten we echt geloven?

Deel 1 schetst de enorme warenproductie sinds de industrialisatie. Het gaat over de wet van de zogenaamde vrije markt: winstmaximalisatie; het gaat over prijzen en lonen; het gaat over de afhankelijkheid van ondernemers van het geld van hun kredietverstrekkers: de banken en aandeelhouders. Het systeem floreert door het creëren van permanente onrechtvaardigheid en groeiende ongelijkheid; het verdeelt rijk en arm; het is afhankelijk van geweld en houdt zichzelf in stand met geweld.

»Es gibt im Kapitalismus keine Messfühler, die auf Mitleid oder Menschlichkeit oder moralische Verantwortung reagieren würden (…) Womit man es zu tun hat, sind nicht Personen, die man mit moralischen oder religiösen Argumenten erreichen könnte; man hat es zu tun mit einem System, das nach eigenen Regeln funktioniert, und nur, wenn man diese Regeln begreift, und im Rahmen ihrer Betriebslogik ändert, besteht eine gewisse Aussicht, etwas zu erreichen.«

Eugen Drewermann