Patmos, 2013 184 pagina’s ca. € 15,00 ISBN 978-3-8436-0349-2
Al heel veel jaren worden er in het radioprogramma ‘Redefreiheit’ (dat op de laatste zaterdag van de maand door Nordwestradio Bremen wordt uitgezonden en daarna ook via een link op de website van de SDN te beluisteren is) existentiële vragen van luisteraars aan Eugen Drewermann voorgelegd, die hij probeert te beantwoorden.
Patmos 2013 ca. 640 Seiten ca. € 39,00 ISBN: 978-3-8436-0347-8
Men kan in elke goed gesorteerde bibliotheek de sagen uit de klassieke Oudheid vinden. Zij behoren tot het cultuurgoed van Midden-Europa. Wie denkt hierbij niet aan de stukken over de strijd om Troje, de omzwervingen over zee van Odysseus en het liefdesdrama van Orpheus en Eurydice? Maar waarom gaat het in deze sagen en mythen eigenlijk? Eugen Drewermann leidt ons in dit boek met een door de dieptepsychologie gescherpte blik veilig door de engte tussen Scylla en Charybdis.
Exegese van teksten uit Handelingen over Paulus (H 9,1-31) en Petrus (H 12,1-19), ‘s morgens in werkgroepen, in de middag gevolgd door een op het thema afgestemde lezing van Eugen Drewermann met discussie en gesprek.
Sprookjes laten diepe wijsheden zien – ook over God. Dat is het centrale thema van vier sprookjes van de Gebroeders Grimm: De arme en de rijke, De kleermaker in de hemel, De sterrentaler* en De drie talen. Wat het betekent liefdevol en menselijk te handelen, maakt Eugen Drewermann zijn lezeressen en lezers duidelijk in het nadenken over God.
De theoloog Eugen Drewermann en de journalist Michael Albus gaan op de grote vragen van ons leven in tegen de achtergrond van actuele psychologische, sociaal- en natuur weten-schappelijke inzichten. Daarbij wordt duidelijk: Het gaat steeds om diepe geloofsvragen, waarvan de beantwoording opheldering geeft over welke zin wij in ons leven zien. Een boek dat zijn lezeressen en lezers ertoe uitnodigt om de eigen levenshouding opnieuw af te stemmen. De thema’s zijn: Angst – liefde – dood – leed – vrijheid – (nood)lot – macht – geweld – schuld – God – ziel – droom – Wat zal er van de wereld terecht komen, was zal er van mij worden? (vertaling tekst omslag, Aart de Groot)
Lezing door Jean-Jacques Suurmond (n.a.v. Eugen Drewermann, Das Eigentliche ist unsichtbar):
Het wezenlijke is voor de psychologie onzichtbaar
Over de grens van een menswetenschappelijke benadering van de mystiek
Jean-Jacques Suurmond
“In Das Eigentliche ist unsichtbar onderneemt Drewermann de hachelijke onderneming om aan de hand van het boekje De kleine prins een psychoanalytische analyse te geven van de auteur, de piloot en mysticus Antoine de Saint-Exupéry. Hij concludeert dat de geallieerde oorlogsvlieger een innerlijk verscheurd mens was met een oedipuscomplex en een prometheïsche dadendwang die fascistisch aandoet.
In deze lezing wordt, met behulp van Exupéry’s geestelijk testament Citadelle, de interpretatie van Drewermann gewogen en als onjuist, romantisch en totalitair beoordeeld. Zijn eenzijdige menswetenschappelijke benadering ontdoet God van zijn goddelijkheid en de mens van zijn menselijkheid. In contrast hiermee komen God en mens bij Exupéry juist radicaal tot hun recht.”
‘Wat goed en kwaad is zeggen de wetten die door God of een historische heerser of door de wil van het volk zijn vastgelegd. Wie in strijd met de wetten handelt, maakt zich schuldig, wordt aansprakelijk gesteld en bestraft. Geheel anders luidt de boodschap Jezus van Nazaret over een zachtaardige God en over het vertrouwen in diens absolute vergevensgezindheid.’
‘Eugen Drewermann onderneemt een cultuurhistorische ‘reis’ langs de voorstellingen van straf en recht van de vroege culturen in Mesopotamië tot de Germanen, Karolingers en Staufeners in de Europese middeleeuwen. En hij toont aan hoe het kruis, het gedenkteken aan Jezus, een teken tegen het geweld naar binnen en tegen het geweld naar buiten is.’